Tuesday, 26 February 2013

PETUA MELEGAKAN BATUK BAYI/KANAK-KANAK BERKAHAK



cAKK! he3..ni la bdk yg batuk x baik2 lg tu

Assalammualaikum..

Sudah seminggu Fahim batuk2,risau di buatnya..dah 3 malam berturut2 dia muntah selepas batuk,memang ada kahak..Dah bawak p klinik pun.Doc bagi ubat untuk cairkan kahak..tp masih tak baik2 jugak..buntu memikirkan..tak tau nak buat apa lagi..
Mujur terjumpa petua ni..harap membantu.
Kengkawan kalau ada masalah yang sama boleh la mencuba ye..InsyaALLAH..





Petua Melegakan Batuk Bayi/Kanak-Kanak Berkahak

Petua 1

a. Selepas mandi pastikan ubun-ubun dikeringkan.
b. Sapu minyak bawang di dada bayi atau kanak-kanak. 

NOTA: Cara membuat minyak bawang: Potong kecil-kecil bawang merah dan campurkan dengan minyak masak.

Petua 2

a. Ambil asam gelugor dan tenyeh-tenyeh ke tapak tangan bersama sedikit kapur makan.
b. Sapu di dada bayi atau kanak-kanak yang batuk.

Sumber: ensaiklopedia petua melayu lama






10 comments:

Kakzakie said...

Heee.... tengoklah sayang mama kata ini budak. Tak apa ini budak sangat auntie suka. Geram walaupun batuk tapi nampak macam sihat...

Dulu arwah mak kakak pun guna minyak bawang ini tau Fairus. Nak pergi klinik tak ada duit kami kan miskin dulu...

izan mama mia said...

tak pernah tau pasal petua ni...

puanbee said...

kalau anak bee bg maduk kak , insyallah baik dan lambat nak berjangkit pun , jarang la demam atau batuk..

MaMa3HerOO said...

he3..kakzakie,gambo kat ata tu mase sihat..

MaMa3HerOO said...

izan..saya pun baru tau,tu yg share

MaMa3HerOO said...

bee,pernah dgr jugak leh guna madu..adeh madu xde pulak kt umah ni

hainom OKje said...

So tak pernah guna petua petua ni...makan ubat aje...so mcmana m3h? Ada perubahan tak pakai petua tu?

MaMa3HerOO said...

hainom ok je..setakat ni ade perubahan ckit

Monyet Rimau said...

dah jumpa doktor belum :D

Ruangan iklan murah serendah RM5 Sebulan Cepat slot terhad! ---> http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/03/blog-space-for-rent-ruangan-iklan-untuk.html

QasehnyaRania said...

utk bayi dan budak2 je..
dewasa mcm ciksu ni..cmno kak

*nak tido pon susah, batuk je..
tadi baru amik ubat.. huhu

Get this tabber widget

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...